Przykładowa naprawa alternatora na przykładzie urządzenia firmy Bosch, wykonujemy według schematu w następującej kolejności:
- odkręcenie nakrętki z wałka wirnika. Blokadę wałka wykonujemy używając klucz trzpieniowy lub stary pasek klinowy, zaciskując go wokół koła psowego. Następnie zsuwamy z wałka koło pasowe, wentylator oraz płytkę dystanswą. Koło niekiedy ściągamy używając ściągacza dwuramiennego bądź trójramiennego.
- usunięcie z wałka wpust
- odkręcenie regulatora napięcia ze szczotkotrzymaczem a następnie wyjęcie go
- oznaczenie pokrywy przedniej alternatora oraz obudowy
- wykręcenie obu śrub łączących ze sobą pokrywę z obudową oraz rozdzielenie tych elementów. W tym momencie niekiedy korzysta się z pomocy młotka wykonanego z tworzywa sztucznego wykonując lekkie uderzenia w pokrywę przednią
- zdjęcie pokrywę z wirnika za pomocą ściagacza trójramiennego pamiętając przy tym by nie wyrwać śrub płytki, która mocuje łożysko
- wyciśnięcie łożyska z obudowy tylnej
- odlutowanie płytki z diodami chwytając przewody szczypcami między stojanem a kolbą. Diody nie mogą zostać przegrzane, w tym celu szczypce używane są również jako radiator ciepła
- sprawdzenie styków szczotek węglowych z pierścieniami ślizgowymi
- sprawdzenie czy szczotki poruszają się łatwo w oprawie
- przemyć zabrudzone lub pokryte tłuszczem pierścienie ślizgowe
- usunięcie rys z pierścieni za pomocą drobnego papieru ściernego
- sprawdzenie izolacji uzwojenia za pomocą przystawienia końcówki omomierza do bieguna kłowego a drugą do pierścienia ślizgowego. W przypadku braku wskazania nieskończoności konieczna będzie wymiana wirnika
- sprawdzenie ciągłości uzwojenia wirnika
- - sprawdzenie uzwojeń stojana przystawiając jedna końcówkę pomiarową omomierza do pierścienia płytkowego a drugą do wyjśc fazowych. Brak wskazań oznacza przerwę w uzwojeniu
- dokładne sprawdzenie diod specjalistycznym przyrządem pomiarowym
- wymiana uszkodzonych elementów
- ponowny montaż alternatora
| |