Diagnostyka alternatorów ________________________________________________________________________________________________________________________

Alternatory są urządzeniami właściwie bezobsługowymi, w trakcie prowadzonej diagnostyki zazwyczaj zachodzi konieczność wymiany tylko szczotek by mogły nadal służyć dobrze. Dlaczego więc czasem mamy do czynienia z awarią alternatora? Zwykle wynika to po prostu z nieprawidłowej eksploatacji generatora lub usterek innych urządzeń, które z alternatorem współpracują.

Najczęściej mamy do czynienia z nieprawidłowym naciągiem paska, który napędza generator. W następnej kolejności awarię powoduje zły stan połączeń oraz uszkodzenia podzespołów elektrycznych. Jeśli pasek będzie naciągnięty zbyt mocno to bardzo prawdopodobne, że przyczyni się on do zniszczenia łożysk. Aby to rozpoznać wystarczy wsłuchać się w pracę urządzenia. Jeśli usłyszymy bardzo głośny i metaliczny dźwięk to z dużym prawdopodobieństwem mamy do czynienia właśnie z tym typem usterki. Ponieważ wielokrotne naciąganie paska klinowego (zamiast jego wymiany) sprzyja jego nieprawidłowemu naciągowi - zarówno zbyt mocnemu jak i zbyt słabemu należy raczej skupić się na porządnej jego wymianie w dobrym serwisie elektromechanicznym. 

Innym elementem alternatora, który również jest dość podatny na uszkodzenia jest układ prostowniczy, który zamienia prąd zmienny na prąd stały, będący z kolei w użyciu w całej instalacji elektrycznej samochodu. Skoki napięcia mogą powodować do spalenia diod alternatora. Wystarczy odłączyć baterię lub uruchomić silnik przez podanie prądu zewnętrznego o niedostosowanym napięciu.

 

Z kolei zużyte łożyska to już typowa awaria, bardzo łatwa do rozpoznania gdyż jej efektem jest charakterystyczny, uciążliwy mechaniczny dźwięk.

Diagnostyka alternatorów powinna być prowadzona wówczas jeśli podejrzewa się ich usterkę, jeśli występuje uszkodzenie w układzie zasilania elektrycznego najlepiej rozpocząć sprawdzanie od regulatora prądnicy. 

O uszkodzeniach prądnic prądu przemiennego dowiemy się na podstawie wskazań próbnika żarówkowo-diodowego, oscylogramów, pomiaru wartości wielkości charakterystycznych alternatora, lampki kontrolnej ładowania lub na podstawie pomiarów wartości parametrów technicznych poszczególnych elementów alternatora. 

Diagnozowanie z pomocą próbnika żarówkowo-diodowego przeprowadza się bez demontażu maszyny, przy włączonym silniku. Badania wykonywane są przy ustalonej prędkości obrotowej wału korbowego silnika (około 2400 obrotów na minutę). Diagnostyka alternatora za pomocą oscyloskopu jest bardzo szybka i opiera się o analizę oscylogramów. Przebiegi obserwowane są po całkowitym wybudzeniu prądnicy, czyli co najmniej przy 1200 obrotach na minutę wału korbowego silnika.

W przypadku braku uszkodzenia przebieg napięcia reprezentuje lekko pofalowana linia, przerwa w obwodzie wzbudzenia to już postać urwanej fali napięcia wyjściowego prądnicy w 1/6 części pełnego okresu wyprostowanego napięcia. Odmiennie prezentowane są przerwy w diodzie dodatnniej, ujemnej, zwarć w diodach, kilku jednoczesnych uszkodzeniach oraz innych problemach. Doświadczony fachowiec nie powinien mieć najmniejszych problemów z rozpoznaniem usterki w ten sposób. 



© 2018 darmowe witryny