Niekiedy zdarza się pomysł przełożenia, wymiany pradnicy samochodowej z jednego typu auta do drugiego. Wydawało by się, że parametry wyjściowe alternatora samochodowego powinny być takie same ze względu na standard napięcia w instalacji elektr. auta.
Jednak jeśli przyjrzeć się trochę dokładniej to paramatretry wyjściowe, napięcia U, watrości natężenia I określają wartość mocy wyjściowej P=UxI w Watach , która jest już dopasowana dokładnie do danej instalacji modelu samochodu. Każdy elektryk samochodowy specjalizujący się w naprawach alternatorów niewątpliwie odradzi taką wymianę alta również ze względu na parametry wejściowe.
Wiadomo, że prądnica jest napędzana w samochodach zazwyczaj z paska klinowego, wprawiając w ruch wirnik. Ten parametr obrotów ( znamionowej prędkości obrotowej wirnika ) jest również charakterystyczny dla danego modelu i rózni się między typami.
Dodatkowo utrudnieniem, praktycznie nie do obejścia jest mocowanie alternatora. Zazwyczaj jest ono niestandardowe jeśli chcielibyście przemontować to urzadzenie elektryczne w róznych modelach aut.
Przykładowe parametry techniczne alternatora Bosch
Napięcie: 14 volt V Prąd: 45 A przy obr 1800 obrotów/min Prąd max: 100 A przy obrotach 6600 obrotów/min Moc: 1000 W Znamionowa prędkość obrotowa: 6000 obr/min Maksymalna prędkość obrotowa trwała: 18000 obr/min Maksymalna prędkość obrotowa chwilowa: 22000 obr/min
Regulator napięcia alternatora
Regulacja napięcia: 14,3 V +/- 0,15 V Kompensacja temperaturowa: - 45 mV Częstotliwość regulacji: 50Hz < f < 100 Hz
|